Spike Lee w 5 odsłonach

2020-05-29
Spike Lee w 5 odsłonach

W 1957 r. przyszedł na świat Spike Lee, syn muzyka jazzowego i nauczycielki sztuki. Urodził się stolicy stanu Georgia, sąsiadującym z innym, będącym kolebką Ku Klux Klanu – Tennessee. Mimo szybkiej przeprowadzki do Nowego Jorku, w twórczości artysty jakim miał się dopiero stać silnie zakorzeniło się poczucie niesprawiedliwości rasowej i społecznej Afroamerykanów, znane mu z ulic rodzimej Atlanty.
Po przenosinach z Południa na Wschodnie Wybrzeże kontynuował naukę w nowojorskich szkołach, w tym college’u znanego z kształcenia czarnoskórych. Tam kształtowała się jego postawa jako bacznego obserwatora Brooklyńskiej rzeczywistości, której jeszcze podczas kształcenia obraz przeniósł na srebrny ekran w debiucie „Last Hustle”. Uzyskany tytuł magistra sztuk filmowych i telewizyjnych pozwolił na dalszy rozwój w dziedzinie audiowizualnej, gdyż muzyka miała równie ważne miejsce w filmach jak jego poszczególne ujęcia i kadry.

Spike Lee w 5 odsłonach

Od początku w twórczości Spike’a dominowały tematy społeczne – kwestie rasowe, rola mediów w budowaniu świadomości, przestępczość, bieda i wynikające z tego wykluczenia. Lee dotykał tych wielkich problemów często w żartobliwej formie, zawsze jednak zmuszając odbiorcę do zastanowienia się nad swoimi własnymi wyborami w pozornie codziennych sytuacjach, tak jak przedstawiał swoich bohaterów. Wreszcie tworzył zaangażowane kino dla swoich braci, w którym wielu białych znalazło uniwersalne wartości.
Dokładnie 12 czerwca premierę na platformie Netflix ma kolejny film reżysera pt. „Da 5 Bloods”, którego zwiastun znajdziecie poniżej:

HE GOT GAME – 1998

HE GOT GAME – 1998

Film o relacjach ojca z synem, z dramatem rodzinnym i koszykówką w tle. W rolach głównych Denzel Washington i Ray Allen choć trzeba oddać, że singiel autorstwa Chuck D o tym samym tytule zrobił nie mniejszy szum niż sam film.

SHE’S GOTTA HAVE IT – 1986

SHE’S GOTTA HAVE IT – 1986

Komedia o romantycznym zabarwieniu, daleka jednak od jej kanonu. Przykład typowo męskiego zachowania i zdania na temat relacji choć ukrytego w kobiecym ciele – głównej bohaterki Nola, o której względy ubiega się trzech facetów.

MO’ BETTER BLUES – 1990

MO’ BETTER BLUES – 1990

Historia muzyka jazzowego – Bleeka Gilliana granego przez Denzela Washingtona to hołd reżysera dla wszystkich czarnoskórych artystów, którzy wywarli ogromny wpływ na kształt amerykańskiej muzyki a przy tym nie dostąpili zaszczytów z tym związanych poprzez swój kolor skóry.

DO THE RIGHT THING – 1989

DO THE RIGHT THING – 1989

Obraz uwypuklający różnice kulturowe i etniczne mieszkańców Brooklynu w czasie panowania olbrzymich upałów. Podczas najgorętszego dnia w roku dochodzi do szeregu nieporozumień i przepychanek między mieszkańcami tego kulturowego tygla.

BLACKKKLANSMAN – 2018

BLACKKKLANSMAN – 2018

W obrazie docenionym na festiwalu w Cannes – Spike Lee wraca do lat młodzieńczych i w tragikomedii rozprawia się z organizacją jaką jest Ku Klux Klan za sprawą dwóch policjantów, różniących się na pozór tylko i wyłącznie kolorem skóry.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2020
pixel