tyfy tyfy z gramofixu
Ostanie pojawienie się na rynku urządzenia o nazwie PHASE wywołało spore poruszenie w środowisku dj'ów. Nazwany już „game changerem” bezprzewodowy tracker zmienił postrzeganie dj'a jako osoby tylko odpowiedzialnej za dobrą zabawę poprzez odpowiedni dobór i miks muzyki na żywo, nie po raz pierwszy zresztą. Postanowiliśmy zebrać w tym tekście wszystkie rewolucyjne zmiany technologiczne, które na przestrzeni półwiecza zmieniały narzędzia pracy disc jockeya. Zacznijmy od samego pojęcia DJ, które ukute zostało w latach 60-tych XX w., nie wiadomo jednak kto był jego autorem. Od początku jednak dj'om towarzyszyły gramofony będące narzędziem do odtwarzania muzyki, wzbogacone o mikser do płynnego miksu dwóch leżących na talerzach obok płyt winylowych. Klasyczny zestaw dwóch adapterów i miksera na długo zagościł w świadomości uczestników imprez rozkręcanych przez dj'a, zwłaszcza po premierze gramofonu Technics SL-1200! Ten klasyk z roku 1972 oraz jego ulepszona wersja z 1978 r. pchnęła dj'ów do szukania nowych pomysłów na kreowanie własnych stylów. Pojawienie się turntablistów czyli jednostek traktujących gramofon jako instrument sprawiło, iż wśród dj'ów zaczęto stosować podział ze względu na obszary ich działania oraz muzykę przez nich graną. Technologia rozwijała się, podobnie jak turntabliści, którzy konkurowali ze sobą nie tylko na ulicach miast czy scenach klubowych ale również na specjalnie zorganizowanych zawodach.
Technologia wciąż się rozwijała lecz nie zmieniała statusu płyty winylowej w branży, nawet po premierze znacznie lżejszej i pojemniejszej płyty kompaktowej. Dopiero pojawienie się cd-playerów marki Pioneer zachwiało nieco rynkiem turntablistycznym. Tańsze płyty, łatwiejszy przez dostęp do muzyki niezwykle rozwinął tę dziedzinę rynku estradowego. Nowe narzędzia do mixu przypadły go gustu zwłaszcza dj'om grającym muzykę elektroniczną. Wynikało to z szeregu dostępnych w urządzeniach efektów, których trudno było szukać w tradycyjnych gramofonach. Zwłaszcza, iż coraz częściej wypuszczane były gotowe hybrydy playerów z mixerem. Wynalezienie winyli z kodem czasowym na początku lat 2000 oraz dedykowanych im „black box” umożliwiających połączenie gramofonów z komputerem wywróciło grę do góry nogami. Dokooptowanie do tego wszystkiego odpowiednich mikserów stworzyło termin Digital Vinyl System, którego nie wypada nawet tłumaczyć. Wśród protoplastów należy tutaj wymienić firmy Searto i Rane, których połączone siły stworzyły swoisty obraz dj'ingu zakorzenionego w głowach słuchaczy.
Przedstawione przez firmę MWM na tegorocznych targach NAMM urządzenie PHASE wywarło olbrzymie wrażenie na obecnych podczas eventu dj'ach oraz pozostałej reszcie śledzących poczynania turntablistycznego światka osobach. Co ich tak urzekło? Może wizja bezigłowego, bezramiennego systemu, które rozpoznaje i odczytuje każdą rotację swojego położenia, przez co dowolnie można manipulować wybranymi plikami audio z biblioteki komputera? Brzmi rewolucyjnie, prawda? Kolejne pytanie, które należy zadać to co i kiedy będzie następne? Biorąc pod uwagę tempo zmian, bez względu co to będzie, pewnie pojawi się wkrótce i znów wywróci Nasz pogląd na temat funkcji dj'ów do góry nogami.